De 1ste fase: de ontdekking:
In deze fase ontdek je de nieuwe zinnen en woorden. Alles is nieuw. Je leest, ontdekt en loopt er doorheen. Op dat moment begint het memoriseren al.
De 2de fase: het herhalen:
Wanneer je iets 1 x leest, dan ben je het snel weer vergeten.
Je missie is dan om de tekst, zinnen en woorden zo vaak mogelijk te herhalen.
Wat werkt het best? Actieve herhaling, d.w.z. zelf het antwoord geven zonder te spieken. Gewoon lezen werkt maar half zo goed.
De 3de fase: de onderdompeling of de toepassing:
Door het geleerde actief te gebruiken in reële situaties fixeer je alles nog dieper in je brein. Voor mijn toneelteksten betekent dit de tekst spelen met mijn medespelers. Voor Franse woordenschat gaat dit over effectief gebruiken van de nieuwe woorden en zinnen in je werkcontext. Zoveel mogelijk situaties opzoeken om alles toe te passen is de boodschap.
Fase 2 en 3 moet je zoveel mogelijk afwisselend hernemen.
Dat is wat ik ook doe voor mijn theaterteksten.
Laten we deze 2 fasen even in detail bekijken en toepassen op woordenschat leren.