Ongemakkelijk eerlijk.
Zo durf ik zijn tegen (potentiële) klanten.
Duidelijke en heldere taal brengt ons het verst.
Dat is mijn vaste overtuiging en zo leef ik ook.  
Is dat altijd leuk?
Misschien niet… maar je weet tenminste wat je aan me hebt.

Niet dat ik mensen tegen hun schenen stamp, verre van.  
We zijn mensen hé…laten we fijngevoelig zijn.
Ik maak alleen niemand geen blaasjes wijs.
Doe geen valse beloftes.
Beloof geen mirakels.
Neem niet zomaar iedereen aan die beweert beter zakelijk Frans te willen leren.

Vooraleer geïnteresseerde kandidaten met mij een gesprek hebben,
vullen ze een intake vragenlijst in.
Daarin peil ik o.a. naar hun motivatie, hun doelstellingen,
hun problemen, hun beschikbare tijd.
Zo moet ik soms mensen teleurstellen.

Laatst was er iemand die me de vraag stelde
of hij/zij een taalcoaching zakelijk Frans zou kunnen combineren
met een heel intensieve opleiding Japans die al liep.

Daarbij was het ook nog niet helemaal zeker dat hij/zij het Frans nodig zou hebben.
Er was een project dat eventueel zou worden toegewezen.
Frans stond gewoon op de bucketlist.
“Een interessant inhoudelijk project.”

Wat denk je?
Ik heb de persoon in kwestie laten weten dat 2 taalopleidingen combineren niet echt veel garantie op succes geeft.
Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die dit wel kunnen, maar de doorsnee professional haalt dit niet.
Ook een puntje van je bucketlist kunnen afvinken is niet voldoende motivatie om er echt voor te gaan.
Je hebt veel meer drive en noodzaak nodig.
Die helpen om vol te houden op momenten dat je het even moeilijk hebt.   

Welke drive en noodzaak dan wel?

✨Klanten sneller willen helpen
✨Duidelijk je punt maken in het Frans in je team
✨Je takenpakket breder toepassen
✨Doorgroeien naar een nieuwe functie
✨ Progressie in leiderschap skills
✨Zelfstandig functioneren in een Franstalige markt
✨Meer verkopen
✨Efficiënter werken
✨Zelfvertrouwen
✨Meer voldoening in je job

Volhouden, het is nog zoiets waar klanten mee worstelen.
Om je deze gewenste doelstellingen te behalen, is volgehouden inspanning nodig.
Dan sta ik aan de zijlijn om te motiveren, bij te sturen, inzichten te delen over de vooruitgang en successen die ik zie en hoor.
Zelf voelen ze klanten dat immers niet altijd.

Ook als ik het zie mislopen, ben ik er.
Want alleen als je doet wat nodig is, bereik je je doelen.
Zo was er een klant die steevast excuses had om maar niet aan de slag te gaan met de gevraagde voorbereidingen.
“Zou het kunnen dat je niet de juiste prioriteiten stelt?” vroeg ik aan persoon in kwestie.
“Kan je af en toe eens je deur dicht doen om gefocust te werken? Nee zeggen tegen stoorzenders?”
Heel vaak gaat het daarom.
Op dat moment is je innerlijke drive voor de opleiding heel belangrijk.
“Herinner je waarom je eraan begonnen bent” is dan de spiegel die ik voorhoud.

Als je op dat moment bijstuurt, ben je weer op de goeie weg om je droom te bereiken.
Doe je dat niet, dan is dat jouw je eigen verantwoordelijkheid.
Niet de mijne.
Geen nood, de klant in kwestie deed het nodige ☺   

Hou jij ook van eerlijkheid en no nonsense taal?
Op 7 oktober start het volgende groepsprogramma “Fluïde en français des affaires”.
In een kleine groep van 6 CEO’s en ondernemers met basiskennis Frans
leer je vlot zakelijk communiceren in het Frans.

Info en kandidaat stellen kan via deze link.
Zie ik jou binnenkort?