Christine in de tuin

Waarom ik hou van vragen stellen

Vorig jaar deze tijd had ik een gescheurde meniscus.
Pijnlijk.
En vooral heel vervelend, want ik mocht niet meer tennissen en skiën.
Nu zou ik daarvoor gewoon langs de huisarts hebben kunnen gaan.
Maar ik wilde zo snel mogelijk terug doen waar ik van droomde.
Ik koos dus toch voor de specialist, en de beste.
In Leuven zijn we wel goed bediend daarvoor.
Ik hoef dus niet echt heel ver te gaan.
Zes weken later stond ik terug op de latten, met een kniebrees weliswaar.
Tennissen… dat kon ik wel vergeten. Veel belastender voor de knie dan skiën.

Tegen beter weten in kiezen ook nog veel te veel executives
de eerste de beste cursus Frans die ze tegenkomen,
gegeven door docent ‘maakt-niet-uit-wie’
in een duf leslokaal,
dicht in de buurt,
of omdat ze er nu eenmaal al eens van gehoord hebben.

Ik wil je zeker niet onderschatten.
Toch zie ik het heel vaak gebeuren.

Stel jij jezelf de volgende vragen,
als je toe bent aan een taalopleiding zakelijk Frans?

Heb ikzélf een dringend en belangrijk probleem met het Frans? En wat is dat dan?
Wat verwacht ik te bereiken?
En kan ik dat realiseren met die bepaalde opleiding?
Heb ik goeie referenties?
Wat is de inhoud van de cursus?
Sluit die volledig aan bij wat ik wil?
Hoeveel tijd moet ik voorzien, zowel voor de les als buiten de lesuren om te studeren en in te oefenen?
Heb ik die tijd wel?
Waar kan ik die inplannen in mijn druk-druk agenda?
Is het belangrijk genoeg voor mij om er andere dingen voor te laten vallen?
Wie is de docent?
Is het een fijne persoon die ik geloof en vertrouw en met wie ik een klik heb?
Word ik persoonlijk en helemaal op maat begeleid?
Krijg ik ook tips i.v.m. hoe studeren en aanpakken?
Wat als ik even een dipje heb? Ga ik volhouden? En hoe dan?
En ben ik bereid om buiten mijn comfortzone te gaan?

Gelukkig weten de executives en ondernemers
waar ik mee werk
wel dat dit belangrijke vragen zijn.
Ze weten ook op elke vraag heel genuanceerd te antwoorden.
Omdat ik ze hen stel voor ze klant worden. 🙂


Zij houden immers net als ik van efficiëntie,
hun geld goed investeren zodat het rendeert.
Ze willen enkel het beste.
Ze hebben een doel en willen daaraan werken.
Ze zijn bereid te doen wat nodig is daarvoor.
Ze weten dat vallen en opstaan erbij horen.

Dat doorzetten loont, maar dat je samen verder komt dan alleen.

En dan krijg je een wauw-resultaat.
Een eye-opener of een evidentie voor jou?

Klant Hugo, CEO van een grote carrosseriegroep, beschrijft het zo:

Christine porde me vanaf de eerste sessie aan om het gewoon te doen en te springen. Haar vertrouwen in mijn kunnen, ook al maakte ik fouten, heeft me het lef gegeven dat ik nodig had. Ik heb ondertussen presentaties gegeven en bereid me nu voor op 1-op-1 gesprekken. Van anderen krijg ik de feedback dat m’n Frans erop vooruitgaat en dat is een geweldig compliment. Ik hoef soms niet eens meer te vertalen in m’n hoofd. Ik moet minder nadenken en het gaat automatischer.

Christine heeft interesse in m’n werk, biedt maatwerk in de oefeningen, benoemt wat er nodig is en denkt zelfs mee in scenario’s voor gesprekken. Ik heb haar ervaren als een geduldig, begripvol, rustig persoon met een inspirerende zienswijze. Mijn schroom rond Frans spreken is helemaal weg.

​Klinkt dit als muziek in je oren?

Dan moeten we elkaar zeker eens spreken.
Klik hier door om je gratis adviesgesprek in te boeken.