Christine Thoné leest op de grond

Pitchen in het Frans

Stel je voor:
Je ontvangt een uitnodiging voor een boeiend netwerkevent waar je mogelijk interessante Franstalige contacten kan ontmoeten.

Dan heb je de keuze:

  • Je bedankt vriendelijk omdat je het niet riskeert oog in oog te komen staan met een Franstalige en dus met je mond vol tanden?
    Heus, ze bestaan meer dan je denkt, zulke mensen.
  • Of je bereidt je voor door alvast een korte Franse pitch over jezelf en je bedrijf in te oefenen.

Je raadt ongetwijfeld wat ik je aanraad.

Een boeiende maar korte pitch bevat alleen de essentie,
is gemakkelijk te begrijpen en te onthouden,
en zorgt ervoor dat je meer wilt weten.

In het algemeen zijn er 6 fases in een pitch, die je afhankelijk van het publiek en het doel meer detailleert, of weglaat.

  1. Je bedrijf definiëren:
    « Nous sommes spécialisés dans le/la/les/l’…. »

  2. Het publiek en de sector bepalen:
    « On s’adresse au grand public/aux entrepreneurs/aux clients particuliers »
    « Notre clientèle est constituée de particuliers et d’entreprises »

  3. Wie ben jij ?
    « Ma fonction consiste à diriger l’entreprise. »
    « Je suis responsable de la direction de l’entreprise. »

  4. Waaraan draagt het bedrijf bij?
    “ Notre entreprise permet de/ vise à faire/présenter/(autre verbe)….. »

  5. Je diensten en USP presenteren :
    « Nous proposons/offrons …. »
    « Nous nous démarquons par … »

  6. Je verkoopsproces
    « Nous vous menons par les étapes suivantes : d’abord…. , puis… , ensuite…. »

Leer je pitch niet uit je hoofd.
Maak het heel natuurlijk en vloeiend.
Oefen voor de spiegel en neem jezelf op.
Onthoud daarna enkel de sleutelwoorden, maar niet de exacte zinnen.

Bonne chance!