Christine kijkt naar buiten

Zakelijk Frans is niet enkel zakelijk

Koetjes-en-kalfjes-gesprekken.

Ook wel ’parler de la pluie et du beau temps‘, ’le papotage’ of ’le bavardage’.

Voor mijn klanten vormt dit vaak de grootste uitdaging in het Frans op de werkvloer.

Bij zulke gesprekken hebben ze de neiging om te blokkeren.

Ze weten niet meer wat te zeggen buiten oui of non.

Het zijn nochtans niet echt moeilijke woorden die je daarvoor nodig hebt.

Wel de juiste.

Simpel, maar niet gemakkelijk in het Frans, zeker wanneer je dat niet gewoon bent.

Je bent al snel te direct

en vindt niet de juiste uitdrukkingen op het juiste moment.

Le papotage’ is nochtans het smeermiddel.

Die lijm tussen jou als bedrijfsleider of beleidsmaker en je collega’s of personeel

is nodig om de verbinding, de teamgeest en de goesting

in je bedrijf hoog te houden.

Belangrijk om klanten te werven en te houden.

Het vraagt om nuance, echtheid en inleving.

Daarom oefen ik dit met mijn klanten in.

We spreken ook over ’la pluie et le beau temps‘ bij het begin van elke sessie.

Ik vraag hoe het met hen gaat.

Dan volgt meestal een uitgebreide babbel.

En ik leef me in hoe die smalltalk eraan toe gaat bij hen.

Wie is erbij?

Waar zien jullie elkaar?

Kennen jullie elkaar al?

Wat gaat er allemaal gebeuren?

Vanwaar komen de mensen?

We spelen een beetje toneel, maar dan met levensechte situaties.

Zo bouwen we een ontmoeting op en lever ik woordenschat en sleutelzinnen.

Meestal kennen ze die al

maar gebruiken ze ze niet.

De Franse etiquette vraagt nu eenmaal dat je meer

’tralala‘ verkoopt dan in het Nederlands.

Die kleine dingen maken een groot verschil in hoe je overkomt op anderen.

In je uitstraling als leider.

En de connectie die je daardoor maakt.

Hoe zit dat bij jou?

Hou jij het enkel zakelijk?

Of is net die ‘papotage’ voor jou heel belangrijk?

Wil je hier en op andere communicatievaardigheden oefenen met een persoonlijke taalcoach aan je zijde, dan ben je hartelijk welkom voor een gratis gesprek.